
Digital lunsj: Dette får de unge til å klikke
Hva tiltrekker yngre lesere? Det forsøker teknologijournalist i NRK Sahara Muhaisen å gi svar på i sin undersøkelse «Under 30», som handler om unges engasjement i redaktørstyrte nettaviser. Arbeidet er basert på data fra NRK, men innsikten kan være relevant også for andre redaksjoner.
OBS! Grunnet sykdom må dette arrangementet flyttes fra torsdag 24. april til mandag 28. april kl 12-12.30
Sahara har trent en maskinlæringsmodell på data fra nesten alle nettsaker publisert på nrk.no i 2023 og 2024. Modellen har særlig sett på hvilke saker som traff best hos unge – og forsøkt å forstå hvorfor.Hvilke ord i titlene fikk unge til å klikke? Og hvilke klikket de minst på?I tillegg har modellen fanget opp andre mønstre i hvordan unge bruker nrk.no. Bli med og bli klokere torsdag 24. april når Muhaisen forteller om sine funn.
Arrangementet foregår digitalt, og er gratis for ansatte i Nonas medlemsbedrifter.Deltakelse er også mulig for ikke-medlemmer mot en billettavgift.